EN

Amerikai anzix

játékfilm  |   ff  |   1975  |   91'

A kísérleti film Észak-Karolinában játszódik. Az amerikai polgárháború utolsó napjaiban harcol az 1849-es magyar emigráció három jellegzetes alakja: Fiala János térképész-tüzértiszt, a tudós-racionalista, Vereczky Ádám, a hős-fatalista és Fiala segédje, az érzelmes, honvággyal küzdő Boldogh. A "lelassult forradalmárok" sorsa egyként kilátástalan. A virtuskodó Vereczky értelmetlen halált hal egy óriási hintán, melyet sikerül a teodolittal bemérnie. Boldogh hazavágyik, talán meghalni, Fiala előtt egyetlen lehetőség lebeg: részt vehet a Pacific vasút építésében.(FE, MNFA)
"EI kell indulni minden úton, az embert minden úton várják, nincs halálos érv a maradásra. . . " (Csoóri Sándor) A film az 1848-49-es magyar szabadságharc katonáinak sorsát követi az emigrációban. 1855, krími háború, 1860, olasz függetlenségi harcok, 1865, amerikai polgárháború - az északi, unionista oldalon. Itt kezdődik a film cselekménye, amely a hontalanság, a vesztett ügy továbbéléseinek kérdéseire három sorssal válaszol. A film kísérleti eszközökkel dolgozza fel történetét. A filmszalag voltaképpen kétszer lett leforgatva, egyszer "normálisan, majd a kész filmről trükkasztalon, kockánként egy újabb film készült. Ez a módszer archaizáló képek sorát eredményezi, a film időnként úgy hat, mintha múltszázadi kallódó felvételekből állították volna össze.(BBS Katalógus 1961-91)

ALKOTÓK

A Balázs Béla Stúdió

A Balázs Béla Stúdió a magyar film megújításán dolgozó fiatal filmesek alulról jövő kezdeményezéseként jött létre 1959-ben. Az 56-os eseményeket követő kádári konszolidáció kultúrpolitikai támogatásával 1961-ben intézményesült.
A 70-es években a BBS már nem csak főiskolát végzett pályakezdő filmesek műhelye. Ebben az évtizedben a stúdió szenvedélyes elméleti viták terepe volt, ahol a kísérleti filmes, konceptualista irányzatoktól a társadalom megújítása, megváltoztatása iránt elkötelezett dokumentumfilmes megközelítésekig átfogó, progresszív műhelymunka folyt.
Az alapvetően avantgardista attitűddel szakítva, a 80-as években a BBS a korszakra jellemző „intézményesített struktúrán kívüliség” szabad szellemi tere volt, egyben a magyar videóművészet egyik jelentős műhelye, amely a demokratizálódási folyamat dokumentálásával jelentősen hozzájárult a magyarországi államszocializmus rendszerének leépítéséhez.
A 90-es évek kultúrpolitikai törekvései, megkérdőjelezve a BBS létjogosultságát, lassú sorvadásra ítélték a műhelyt. Utolsó produkcióját 2005-ben készítette, majd 2010-ben megszűnt.

A BBS Kutató Archívum

A BBS Kutató Archívum 2006-ban a Balázs Béla Stúdió Alapítvány, a Műcsarnok és a Magyar Nemzeti Filmarchívum együttműködésében jött létre. Az archívum célja a BBS filmjeinek és dokumentumainak minél szélesebb körben való megismertetése. A Műcsarnok könyvtárában őrzött elektronikus filmmásolatok és a BBS fennmaradt dokumentumai nem kölcsönözhetőek, hivatalos nyitva tartás idején a könyvtárban megtekinthetőek. A Műcsarnok Nonprofit Kft. fenntartója a Magyar Művészeti Akadémia.